هو الصبور
واژه صبر را با سه نوع نگارش می توان در لغت نامه مشاهده نمود :
صبر : بردباری کرد - شکیبائی کرد
سبر : آزمایش کرد - بررسی کرد
ثبر : طرد کرد - نا امید کرد
با بررسی عمیق این سه نوع نگارش می توان به یک نتیجه رسید و آن این مطلب است که در واقع هر سه نوع نگارش آنها به دنبال هم و دارای یک معنی می باشند و نکته مهم در اینجا این است که معمولا سبر به دنبال وقوع یک آزمایش ایجا د می شود و پس از هر آزمایشی در فرد صاحب ثبر به نوعی احساس طرد شدگی و ناامیدی ایجاد می شود ولیکن او که صبر را در درون خود به زیبائی پرورش داده است راه بردباری و شکیبائی را در پیش می گیرد و به مقام صابرین که خداوند بیان کرده است می رسد .
کلمه صبر از سه حرف( ص )ٍ ، ( ب ) و( ر) تشکیل شده است و فرد برای اینکه به مقام صبر واقعی برسد باید از سه وادی گذر نماید :
دربررسی اجمالی از ظاهر کلمه صبر باید گفت حرف ( ص ) در ابتدای این کلمه نشاندهنده اولین مرحله که بروز مشکل است می باشد در این مرحله فرد زیر بار مشکلات خرد می شود و تکه تکه می شود و در همین زمان حرکتی را برای حل مشکل خویش آغاز می کند اما چون این حرکت به شکل نیم دایره و یا بیضی است و به عبارتی ناقص است فرد دوباره می شکند اما اینبار خیلی کوچک و با این تفاوت که او به آگاهی نسبی رسیده و دانسته برای حل مشکلش باید دستی به سوی آسمان بلند نماید و راه چاره را از او بجوید پس از گذر از این وادی فرد که به بصیرت نسبی رسیده است ظرفی در وجودش ایجاد می گردد و آن چیزی نیست جز رسیدن به مقام حرف ( ب) نقطه زیر ( ب) نقطه تعادل است و فرد را از افراط و تفریط محافظت می نماید و به او در در رابطه با مشکل ایجاد شده آگاهی می دهد فرد در اینجا دیگر به نوعی از تعادل رسیده است این است که پس از طی تمام ا ین مراحل به مقام حرف ( ر ) می رسد که چیزی جز رسیدن به مقام رضا نمی تواند باشد و فرد در این مرحله به این مهم می رسد که هر آنچه برایش تا کنون رخ داده است حکمتی درش نهفته بوده پس باید راه سکوت در پیش گیرد و در مقابل همه آنچه خداوند برایش مقدر کرده است سر تعظیم فرود آورد .
مهمترین و زیباترین نکته ای که در پایان این مطلب باید عنوان نمود این است که خداوند بلند مرتبه نیز به زیبائی تمام مقام صبر و نماز را در کنار هم قرار داده و زیباتر آنکه مقام صبر را بر نماز برتری داده و اول می فرماید در مشکلات خود از صبر و سپس از نماز مدد جوئید و این چیزی نمی تواند باشد جز اینکه اگر انسان صبر نداشته باشد و به صبر واقعی نرسیده باشد هیچگاه نمی تواند به مقام نماز حقیقی و یا به عبارتی قائمیت در درگاه خداوند متعال برسد.
توکل و شنوایی و دانایی با قوای درونی و بیرونی
توکل و نداشتن باور پوچ در نفاق با داشتن توانایی
عناوین توکل
[عناوین آرشیوشده]
بازدید دیروز: 7
کل بازدید :344063
بررسی آیات صبر در قرآن
بررسی آیات علم در قرآن
بررسی آیات عدل در قرآن
بررس آیات اخلاص در قرآن
بررسی آیات قسم در قرآن
بررسی آیات توکل در قرآن
متن کامل قرآن کریم
متن کامل قرآن کریم
مرکزجهانی اطلاع رسانی ال البیت
دانشنامه موضوعی قرآن
متن کامل قرآن کریم با امکانات جستجو/تلاوت قران با صدای اساتید بر
دسترسی به قرآن
تفسیر المیزان
تفسیر نمونه
قرآن با دو ترجمه